تاریخچه و معرفی PHP

PHP یکی از پر طرفدارترین زبان‌های پردازه‌نویسی ( اسکریپتینگ ) متن باز  ( open source ) است که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سمت سرور در وب‌گاه‌های پویا ( dynamic ) مورد استفاده قرار می‌گیرد .
PHPمخفف hypertext preprocessor می‌باشد . PHP در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد .
رسموس لردورف ( rasmus lerdorf ) ایجاد کننده اولیه آن بوده است ولی در طی زمان این زبان برنامه‌سازی ، توسط سایر کارشناسان و برنامه‌نویسان تکمیل گردیده و به شکل کنونی آن درآمده‌است  .

مشهورترین نرم‌افزارهای ( بسته های ) ایجاد شده با PHP عبارت‌اند از phpBB ، SMF ، Mambo ، Joomla ، PHPNuke  ، mybb  و  MediaWiki که این وب‌گاه با آن طراحی شده  است  . PHP می‌تواند جایگزینی برای زبان‌های  Asp.Net  و JSP و Perl باشد . همچنین یکی از بهترین نمونه‌های برنامه‌نویسی php در سطح وسیع سایت فیس‌بوک است .
سادگی استفاده از PHP و شباهت آن به زبان C و پرل از نسخه ۵ آن به جاوا باعث شده که اغلب برنامه نویسان با تجربه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های کاملی را ایجاد کنند .

پیشینه

PhpFi شامل پیاده سازی برای زبان برنامه نویسی c بود و می‌توانست با پایگاه داده ارتباط یابد . قابلیت ساخت ساده و پویا برای کاربردهای وب . لردروف PHP رو در ۱۹۹۵ رها کرد تا کد آن را بهبود ببخشد و اشکالات آن را برطرف کند . این واگذاری به نسخه دوم  Phpمنجر شد و هم اکنون استفاده می‌شود . Php متشکل از شبیه سازی و دستکاری کردن متغیرها توانایی جاسازی HTML بود . ترکیب آن مانند پرل اما محدود تر ٬ ساده تر و پایدار تر بود .
کاربرد
PHP از زبان‌های پردازه‌نویسی تحت وب است . ساختار این زبان بسیار شبیه زبان  C و زبان برنامه‌نویسی پرل ( perl ) می‌باشد . شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySql قدرت آن را افزایش داده است  . Php تنها یک زبان پردازه‌نویسی نیست و با استفاده از Php-Gtk می‌توان برای طراحی برنامه‌های با ظاهر گرافیکی ( GUI ) و همچنین طراحی برنامه‌های خط فرمان شبیه پرل یا پایتون ( Python ) از آن استفاده کرد  . PHP امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه‌های داده را از جمله MySQL ، اوراکل ، Ibm Db ، Microsoft SQL  Server  ، PostgreSQL و SQLite با دستورهایی ساده فراهم می‌سازد   . PHP روی بیشتر سیستم‌عامل‌های معروف از جمله لینوکس ، یونیکس ، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب ( Web Server ) معروف ، قابل اجراست   . php در آغاز جایگاه شخصی داشت . در ابتدای سال ۱۹۹۴ عموما ماند زبان برنامه نویسی c به صورت باینری توسط برنامه‌نویسان دانمارکی وگرینلندی به نام رسموس لردورف نوشته شد . لردروف در اصل این ابزار را ایجاد کرد تا یک مجموعه کوچکی از پردازه ( اسکریپت ) را جایگزین کند . او سعی می‌کرد که صفحات شخصی را حفظ کند . این ابزار برای این استفاده می‌شد که وظایفی مانند نمایش دادن خلاصه تجربیات و حفظ کردن اینکه چقدر از این صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد را انجام دهد . او این دو را با مفسرش ترکیب کرد تا PhpFi را ایجاد کند چون بیشتر کاربرد داشت . Php یک زبان اسکریپت‌نویسی برای وب است و عمدتا برروی سرور وب اجرا می‌شود . Php کد برنامه را به عنوان ورودی می‌گیرد و صفحات وب را به عنوان خروجی ایجاد می‌کند . همچنین می‌تواند برای اسکریپت کردن خط فرمان استفاده شود . Php  می‌تواند بر روی صفحات وب و سیستم‌های عامل و یا پایگاه‌های داده مستقر شود . همچنین می‌تواند به عنوان سیستم مدیریتی پایگاه داده استفاده شود . Php  رایگان هست و گروه Php منبع کاملی از کد آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد . همچنین می‌توان از آن برای کاربردهای شخصی استفاده کرد . Php عمدتا مانند یک فیلتر عمل می‌کند . به این صورت که ورودی را به صورت متن یا دستور العمل‌های Php می‌گیرد و خروجی را تولید می‌کند . خروجی آن غالبا از نوع  Html می‌باشد . این زبان می‌تواند کد باینری را برای ماشین Zend تولید کند . از Php عمدتا در طراحی وب استفاده می‌شود   .

مطالب مرتبط

کد مطالب مرتبط را در اینجا قرار دهید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

مدیران آموزشگاههای کامپیوتر جهت عقد قرارداد همکاری برای اعطای گواهی سایت به کارآموزان خود با ایمیل زیر مکاتبه فرمایند:
ciwadmin@ciwcertified.ir
CIWcertified.ir: تایید شده توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران
CIWcertified.ir: زیر نظر شرکت ثبت شده در اداره کل شرکتها با شناسه ملی 10861822682
CIWcertified.ir: به علت هزینه های زیاد عضویت در کنسرسیوم جهانی وب W3.ORG در حال حاضر از دستور کار سایت خارج شد
CIWcertified.ir: اعطای مدارک معتبر از سوی آموزشگاه های کامپیوتر دارای مجوز فعالیت طرف قرارداد برای دوره های اختصاصی و ICDL از سوی سازمان فنی و حرفه ای و بنیاد جهانی ICDL
یافتن مطالب :